Endometriózis diéta - Truviva

Endometriózis diéta

Az endometriózis kellemetlen testi panaszokat okozó betegség, amely rendkívül nehezen ismerhető fel, miközben komoly szövődményeket okozhat, mint például a meddőség. Jelenleg tudományosan nem bizonyított az endometriózis megelőzésének egyik formája sem, a diéta csupán kiegészítő megoldásként szolgál a gyógyszeres terápia mellett.

Az endometriózis diéta alapja a cukor, telített zsírsavak, vörös húsok mérséklése, amiket rostban gazdag, telítetlen zsírsavakban dús ételekkel kell helyettesíteni.

A telítetlen zsírsavakat, elsősorban az omega-3 zsírsavat halakból, dióolajból és lenmagolajból lehet pótolni.

A magas rosttartalmú ételek nem csak az emésztést könnyítik meg, hanem csökkentik az ösztrogéntermelést is. Ilyen ételek a következőek: gabona ételek (búza és rozs kivételével), babok, borsók, hüvelyesek, barnarizs, zöldségek és gyümölcsök, zabliszt, zabkása.

Az ösztrogénszint egyensúlyba lendítése érdekében az alábbi ételeket javasolt fogyasztani napi 1-2 alkalommal: mustármag, fehérrépa, brokkoli, káposzta.

A hormonokra kedvezőtlen hatással rendelkeznek a finomított és koncentrált szénhidrátok, amelyek a fehér búzalisztben találhatóak. A szénhidrátok bizonyítottan negatív hatással vannak a szervezet hormonműködésére, ezért minden cukortartalmú étel fogyasztása is kerülendő. További ételek és összetevők, amiket nem javasolt fogyasztani az alábbiak: alkohol, koffein, csokoládé, tejtermékek, sült ételek, szója készítmények, konzerv és fagyasztott készételek, adalékanyagok és tartósítószerek.

Az endometriózis kezelésében az immunrendszer helyes működése is elengedhetetlen, ezért az immunrendszert az alábbi ételek segítségével támogathatjuk: babok, borsók, lencsék, hagymák, fokhagymák, répák, élő joghurt, rebarbara, magok, csírák, gyömbér, zöld tea.

Az endometriózis kialakulása folytán a hormonháztartás is felborul, ezért fontos a hormonegyensúlyt is karban tartani. A hormon egyensúly elérése érdekében az alábbi ételek javasolt fogyasztani: babok, borsók, hüvelyesek, vörös és lila bogyók (pl. áfonya), alma, petrezselyem, édeskömény, káposztafélék, karfiolok, mogyorók és magvak, zeller, répa, rebarbara, zsálya.

A szükséges vitaminok és ásványi anyagok az alábbiak: magnézium, cink, kalcium, vas, B-vitaminok, C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, szelén.

A fent olvasható diétás tanácsokat dr. Fekete István, nőgyógyász és endokrinológus szakorvos anyaga alapján írtuk.

Forrás: https://nogyogyaszdebrecen.hu/endometriozis-etrendi-valtozasok/

Scroll to Top