Technikák a stressz oldására I: Mit tehetek magamért a lombik folyamat alatt? - Truviva

Technikák a stressz oldására I: Mit tehetek magamért a lombik folyamat alatt?

A lombik folyamata során gyakran érzelmi hullámvasúton érezheted magad: a vizsgálatok sora kisebb mérföldköveknek számítanak a folyamatban, mindig lehet valamiért izgulni. Ez kitöltheti az egész napos figyelmedet, gondolataidat, ami miatt a tested folyamatos készenléti, stressz állapotban lehet. Ilyenkor érezheted azt, hogy olyan jó volna megszabadulni ezektől a nyomasztó érzésektől, gondolatoktól csak egy kis időre, viszont nincs eszközöd arra, hogyan lehetne ezt megtenni.  

Érdemes ilyenkor használni a Konténer gyakorlatot1, 2, amely hozzásegíthet ahhoz, hogy képes légy átmenetileg megnyugodni és ezáltal tehermentesíteni a szervezetedet a stresszhatástól.

A gyakorlat a következő:

Képzelj el egy konténert (ládát, széfet), ahová betehetsz mindent, ami ebben a pillanatban zavar… figyeld meg a láda formáját, anyagát, színét, zárószerkezetét…

láda emlékeknek zavaró gondolatoknak

Ha minden részletében jól látod, akkor nyisd ki a ládát…. Tegyél bele mindent, ami ebben a pillanatban zavar… Lehet ez egy emlék, ami múltból ered, vagy a jelen egy eseménye… esetleg a jövővel kapcsolatos zavaró gondolat… egy érzelem vagy egy testi érzés…

Ne vesztegess időt egyikre sem, ne elemezz… Minden erőfeszítés nélkül csak figyeld meg, ami zavaró és tedd bele a ládába… hogy aztán teljes figyelmedet a jelen pillanat biztonságérzetére tudd összpontosítani…. Ha ez megvan, zárd le a ládát…. 

És most figyeld meg, érezd, hogy milyen a testedben biztonságban lenni…. milyen érzések társulnak a testedben ehhez az egyszerű jelenléthez… (Ha valami zavaró bukkan elő, nyisd ki a ládát, tegyél bele, majd zárd be.) Ezek az egyszerű érzések lehetnek például… a lélegzés…a fotel karfáján a karja….a szívdobogás…. 

És most engedd, hogy egy kulcsszó jöjjön felszínre, ami összefoglalja ezt az élményt…a biztonságos jóllét állapot érzését.1,2

Jegyezd meg ezt a kulcsszót és idézd fel magadban akkor, amikor újra elárasztanának az érzések, emlékeztesd magad arra, hogy van egy konténer (láda, vagy széf), amelybe beleteheted ezeket a rossz érzéseket, gondolatokat, amelyek nyomasztanak annyi időre, amennyire akarod. Amikor pedig úgy érzed, foglalkozni kell azzal a témával, amit beletettél a konténerbe, bármikor előveheted onnan. 

Mindezek mellett nagyon hasznos, ha a vizsgálatok között találsz magadnak olyan célokat, programokat, amelyek egyrészt gyönyörködtetnek, másrészt segítenek lekötni a figyelmedet. Természetesen az izgalom, a vizsgálatok kimenetele miatt érzett stressz teljesen nem fog eltűnni, de nagymértékben csökken, ha tudatosan odafigyelsz erre, javítva ezzel a kedélyállapotodat. 

Jó lehetőség lehet az, ha a baráti találkozókat iktatsz be két stresszes vizsgálat közé, elmész egy frissítő masszázsra, vagy fodrászhoz, illetve nagyon hasznos, ha időt szentelsz a meditációnak, a relaxációnak, vagy a jógának.

Felhasznált irodalom:

  1. Mogyorósy-Révész, Zs. (2018): Háttértároló, http://gallerypsziche.blog.hu/2018/03/31/hattertarolo
  2. Van der Hart, O. (2012): The use of imagery in phase 1 treatment of clients with complex dissociative disorders, EurJ Psychotraumatol. 2012; 3

Miklovicz Anita – pszichológus, coach, család -és párterapeuta-jelölt

Azt tapasztalom, hogy bár az orvosi kezelések palettája mára már színessé vált, azonban a pszichés oldallal kevesen foglalkoznak. A leendő anyukák megannyi kezelésnek vannak kitéve, amelyeket gépiesen követnek is, azonban a pszichés megterhelődésről kevesebb szó esik, pedig nagyon fontos lenne erősíteni a lelki ellenálló képességüket is.”

★★★★★

Miklovicz Anita - pszichológus, coach, család és párterapeuta

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Scroll to Top